Lejelov og forfatningsdomstol – hvordan hænger det sammen?


Hvordan hænger det sammen, at Berlins lejelov, Mietendeckel, som trådte i kraft for godt et år siden, fra den ene dag til den anden bliver erklæret ugyldig?

EgnsINVEST Ejendomme Tyskland om Berlins lejelov, der blev erklæret ugyldig af forfatningsdomstolen

Man kan lige så godt vende spørgsmålet. Hvordan kunne senatet i Berlin vedtage og implementere en lov, som ligger uden for deres rettigheder? Det skortede ikke på advarsler fra juridisk side, da de regerende politikere i Berlin sidste år indførte den omtalte ny lejelov, som forfatningsdomstolen den 15. april i år erklærede ugyldig.

Både Bundestag og delstaterne vedtager love

Den meget klare afgørelse, som Forfatningsdomstolen kom med den 15. april, skyldes, at lejelovgivning IKKE er et område delstaterne selv kan lovgive om. Lejeloven fastlægges i Bundestag. Berlins senat gik med andre ord udover deres beføjelser, da de vedtog, at der skulle gælde en anden lejelov i Berlin end i resten af Tyskland og derfor blev den erklæret ugyldig.

For at forstå hvordan det hænger sammen, skal man vide, hvordan magten i Tyskland er opdelt mellem Bundestag og delstaterne. I denne sag er det for eksempel væsentligt at være opmærksom på, at der både behandles og vedtages love centralt i Bundestag, hvor Merkel pt. regerer og i Tysklands 16 delstater, som Berlin er en af.

Inden for nogle lovområder er lovene derfor forskellige i delstaterne. Byggelovgivningen er et eksempel på et lovområde, hvor delstaterne selv fastlægger lovene. Når man renoverer ejendomme er der altså forskellige regler, håndværker og bygherrer skal følge afhængig af hvilken delstat ejendommen befinder sig i.

Andre dele af lovgivningen ligger uden for det område, hvor delstaterne selv kan bestemme. Her er det Bundestag, der behandler og vedtager lovene. Hvilke juridiske områder, der hører under delstaterne, og hvilke Bundestag bestemmer over, er lagt fast i Tysklands forfatning.


Hvad gik lejeloven ud på?
Mietendeckel handlede om at fastfryse lejen i fem år samt at fastlægge en maksimumgrænse for, hvor høj lejen måtte være. Der var endvidere lagt store begrænsninger på, hvor meget af en modernisering, der kunne lægges over på lejen.

Der var stor kritik af loven, allerede før den blev vedtaget, fra oppositionen i Berlin, fra juridiske eksperter, fra erhvervslivet og naturligvis fra udlejere og deres organisationer. Kritikken handlede især om, at Berlins senat handlede uden juridisk kompetence.

Lejelovsreguleringer
Det er et vilkår for enhver virksomhed, der opererer på boligudlejningsområdet, at man løbende må tilpasse sig ny lovgivning. I Tyskland vil debatten muligvis blive flyttet op i Bundetag og bliver måske et tema i den forestående valgkamp til Bundestag. Valget finder sted den 26. september i år. Selskabet vil følge med i debatten og hvis der sker ændringer i loven tilpasse sig denne ligesom tidligere.


Den nu ugyldige lejelov har haft indflydelse på selskabets resultat i 2020, hvilket fremgår af:

Årsrapport 2020



Ved Forfatningsdomstolens afgørelse den 15. april sendte selskabet en fondsbørsmeddelelse:


Forfatningsdomstol erklærer Berlins lejelovgivning ugyldig


Modtag nyheder om selskabet direkte i din indbakke. Tilmeld dig:


Nyhedsservice